Mentoring zmniejsza koszty rekrutacji

Gdy firma stoi przed koniecznością osadzenia wakatu na stanowisko specjalistyczne lub menedżerskie ma do wyboru dwie drogi. Pierwszą z nich jest zatrudnienie doświadczonej osoby z zewnątrz organizacji. Drugim rozwiązaniem jest awansowanie wewnętrznego pracownika. W sytuacji, gdy poziom kompetencji tej osoby nie jest jeszcze wystarczający doskonale sprawdza się mentoring.

Coaching a mentoring

Mentoring bardzo często mylony jest z coachingiem, o czym pisaliśmy już wcześniej. Odświeżając nieco wiedzę obydwa narzędzia opierają się na rozmowie i zarówno pierwsze jak i drugie powinno prowadzić do osiągnięcia jasno określonych celów. W przypadku mentoringu osoba doświadczona w danej dziedzinie – mentor – jest wzorem do naśladowania, a przy tym pełni rolę nauczyciela. Wskazuje on konkretne, a co więcej –  przetestowane w praktyce sposoby działania. W przypadku mentoringu uzyskiwane odpowiedzi są bardziej skoncentrowane na sprawdzonym działaniu aniżeli w coachingu.

Upraszczając można by powiedzieć, że o ile skorzystanie z coachingu lepiej sprawdzi się w problemach osobistych, bądź też wyboru ścieżki kariery, to w sytuacji, gdy już jesteśmy świadomi, co chcemy osiągnąć to właśnie osoba mentora okaże się bardziej pomocna. Pod okiem mentora menedżer lub specjalista może nabyć umiejętność rozwiązywania specyficznych dla danej firmy problemów lub zdobyć praktyczne umiejętności.

Doceń swoich pracowników

W wielu firmach mentoring w ogóle nie jest popularny. W sytuacjach pojawienia się wakatu na wyższe stanowisko, za oczywiste uważa się rozpoczęcie procesu rekrutacyjnego i pozyskaniu specjalisty z rynku. Pozyskanie cenionej osoby z dużym doświadczeniem jest kosztowne, ponieważ należałoby jej zapewnić atrakcyjniejsze warunki finansowe niż w obecnej firmie. Nie wspominając już o koszcie czasu, jaki nowa osoba potrzebuje, aby poznać nową organizację i się do niej dopasować. Oznacza to, że jej obecność nie przyniesie od razu korzyści.

Rozsądnym wydaje się być przeprowadzenie rekrutacji wewnętrznej, dzięki czemu pracownicy będą mogli poczuć się, że ich rozwój zawodowy wewnątrz firmy jest możliwy. Niewątpliwie może to wpłynąć pozytywnie na ich motywację. Istotne jest, że wybrana osoba nie będzie potrzebowała czasu na adaptację w miejscu pracy i nie będzie musiała uczyć się od zera zasad panujących w przedsiębiorstwie ani poznawać jej kultury organizacyjnej. Braki wiedzy i umiejętności będzie można natomiast uzupełnić za pomocą mentoringu lub szkoleń zawodowych.

Rolą mentora jest zatem wprowadzenie danego pracownika w jego nowe obowiązki. Będzie on także wsparciem w pokonywaniu pojawiających się trudności i wskaże, jak radzić sobie z codziennymi, ale i nietypowymi problemami.

Mentorem może być bardziej doświadczony kolega pracujący na podobnym stanowisku, ale i specjalista z zewnątrz – osoba doskonale orientująca się w danej branży. Rolę mentora możemy porównać do roli mistrza wobec ucznia – mistrz pokazuje swojemu uczniowi co i jak należy robić. Po pewnym czasie usuwa się on w cień, aby podopieczny osiągnął samodzielność.

Jeżeli zastanawiasz się nad skorzystaniem z wiedzy mentora napisz do nas, chętnie doradzimy.

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

twelve − one =

Zostaw wiadomość!