Jak dbać o efektywność pracowników?

Managerowie często zastanawiają się, co zrobić, aby zwiększyć efektywność działania zespołu oraz ich zaangażowanie. Niestety często mówi się o tym dopiero, gdy skuteczność zespołu już spadła. Bez wątpienia lepiej byłoby zapobiegać takim sytuacjom, jednak nasuwa się pytanie: w jaki sposób minimalizować ryzyko obniżenia efektywności pracowników? Z pomocą przychodzi low performance management. Jak działa, jak wdrożyć ten sposób zarządzania? 

Wdrożenie pracownika do pracy

Marzeniem wielu managerów jest zaangażowany zespół. By je spełnić, kluczowe jest zadbanie o naszych podopiecznych od momentu procesu rekrutacji. Należy odpowiednio zaplanować proces wdrożenia w obowiązki i kulturę pracy nowego członka zespołu. Warto pomyśleć o organizacji warsztatów rozwojowych, dzięki czemu poczuje się pewniej, szybciej zintegruje się z innymi i pomoże mu to wykonywać swoje zadania w pełni efektywnie od pierwszego dnia pracy. Wdrożenie to nie tylko podpisanie umowy, zapoznanie się z regulaminem, czy odebranie sprzętu firmowego. Ważne, aby nowa osoba wiedziała, do kogo może zwrócić się w przypadku pytań. Często powoływane są osoby z wewnątrz organizacji do pełnienia roli mentora. Pomaga to nowemu pracownikowi poczuć się pewniej oraz daje przestrzeń do zadania pytań dotyczących kultury organizacyjnej, tej mniej czy bardziej formalnej. Wdrożenie powinno także składać się ze spotkania z bezpośrednim przełożonym, którego zadaniem jest jasne sprecyzowanie roli, zadań i celów. Pamiętajmy, że pracownik sam się nie domyśli, co jest od niego wymagane, więc warto poświęć mu czas na samym początku.

Spisanie kontraktu

Kontrakt psychologiczny pomaga w ustaleniu relacji w zespole oraz wzajemnych oczekiwań. Spisany dokument jest pomocny w przypadku pojawienia się problematycznych sytuacji. Jest to jedno z narzędzi low performance management. Jak powinien wglądać kontrakt psychologiczny? Musi być zrozumiały dla wszystkich zainteresowanych, zadania powinny być jasno określone, tak samo reguły i oczekiwania np. względem zachowania w danych sytuacjach lub postawy. Zadaniem managera jest weryfikowanie na ile oczekiwania względem jego pracowników są jasne, i dotyczy to zarówno nowych jak i już pracujących członków załogi. Warto zwrócić uwagę na otwartą komunikację, ponieważ kontrakt ma służyć wszystkim w firmie i stanowić partnerską instrukcję wzajemnych relacji, przydatne mogą okazać się szkolenia z komunikacji.

Dawanie feedbacku na bieżąco

Bardzo istotna jest motywacja wewnętrzna pracownika, jednak niestety nie zawsze każdy pracownik dysponuje jej wystarczającymi pokładami. Poziom zaangażowania wzrasta, gdy pracownicy mają poczucie, że są częścią większej całości, a ich wysiłek jest doceniany. Istotna jest także możliwość samodzielnego działania zgodnie ze swoimi zainteresowaniami i kompetencjami. Kluczowy jest także sposób, w jaki przekazujemy (i czy w ogóle!) feedback. Ideę udzielania informacji zwrotnych na bieżąco wspiera możliwość korygowania błędów i to już na wczesnych etapach realizacji.  Jej brak natomiast może być rozumiany jako przyzwolenie na drobne niedociągnięcia, a te z kolei mogą w późniejszym czasie przerodzić się w większe błędy. A jak jest z kompetencjami miękkimi? Powinno się je egzekwować w podobny sposób skupiając się na poziomie zachowań i obrazować pracownikowi szczegółowy obraz oczekiwanej poprawy. Pomocne w tym temacie mogą okazać się szkolenia miękkie organizowane przez nas w Poznaniu jak i w innych częściach Polski.

Poznanie przyczyn spadku motywacji i efektywności

Istotna jest znajomość przyczyn zmniejszonej efektywności, co pozwala na podjęcie odpowiednich kroków. Oprócz analizy zachowania, wyników pracy danej osoby, zadaniem managera jest weryfikacja czy pracownik dysponuje odpowiednimi zasobami do wywiązania się z powierzonych mu zadań. Może się okazać, że potrzebuje na przykład dodatkowego szkolenia bądź wsparcia bardziej doświadczonych kolegów. Dogłębna analiza przynosi często ciekawe wnioski np. że dany pracownik lepiej sprawdziłby się na innym stanowisku, ponieważ jego potencjał mógłby być w pełni wykorzystany. Jeżeli nie ma takich możliwości należy także rozważyć, czy dana osoba na pewno pasuje do naszej firmy.

Utrzymanie zaangażowania pracowników nie jest łatwym zadaniem, dlatego też jako firma szkoleniowa wychodzimy z propozycją warsztatów i szkoleń dla firm, szkoleń dla managerów czy handlowców, które wyposażają uczestników w wiedzę niezbędną do wykonywania codziennych obowiązków i zarządzania zespołem. Napisz do nas, wspólnie zastanowimy się, jak możemy pomóc Twojej firmie. Mozemy zorganizować szkolenia w wielkopolsce i każdej innej części Polski w zależności od Twoich preferencji.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

1 × 1 =

Zostaw wiadomość!