Uczenie się i oduczanie, jako kompetencja przyszłości

Nazwa tematu szkoleniowego

Uczenie się i oduczanie, jako kompetencja przyszłości

Filozofia naszej pracy jako trenerów ani wartości, które wyznajemy, nie pozwalają nam oferować naszym klientom gotowych rozwiązań. Naszym zdaniem szkolenie zamknięte powinno być adresowane do konkretnej grupy uczestników lub przynajmniej adaptowane do potrzeb organizacji i oczekiwań interesariuszy. Nie jesteśmy zwolennikami programów szkoleniowych typu kopiuj/wklej. Niemniej, na prośbę naszych partnerów biznesowych stworzyliśmy podglądowy wykaz tematów szkoleniowych, z którymi najczęściej pracujemy.

Opis zagadnienia

Wiedza to potęga – mówiliśmy kiedyś. Dzisiaj wiemy, że wiedza wymaga praktykowania i wdrożenia, sama nie zakotwiczy się w naszej głowie. Dążenie do lub minimalizowanie jej pogłębiania „zaszyte” jest w motywatorach (potrzebach), które - według badań Prof. Reissa każdego z nas mogą objawiać się w różnym natężeniu. Natężenie to zaś wywołuje naturalne i automatyczne sposoby działania. Znajomość tych potrzeb pozwala na dopasowanie sposobu uczenia się i zdobywania wiedzy tak, nie był dodatkowym wysiłkiem i łatwo dał się wpleść w codzienne życie.

Kto się uczy „przy okazji”, a kto potrzebuje „przysiąść”? Kogo rozwój kręci, a kogo skręca? Motywacje do rozwoju – gdzie są moje i jak je pobudzić do życia? Jak do stylu życia włączyć rozwój, by był okazją oraz przy okazji, a nie przeszkodą i utrapieniem? Czas na uczenie się, czy uczenie się w czasie? Jakie są naturalne (różne) strategie uczenia się i zdobywania wiedzy?

Odpowiedzi na powyższe pytania pozwolą na efektywniejsze korzystanie z własnego potencjału rozwojowego. Przy dynamicznie zmieniającym się rynku pracy, nowych wymogach stanowiskowych oraz rozwijającej się technologii, umiejętność efektywnej i ograniczającej wysiłek nauki zdaje się na wagę złota. To kompetencja przyszłości, która rzutuje długofalowo na nasze możliwości rozwojowe.

Korzyści edukacyjne

poznanie różnych motywatorów towarzyszących procesowi nauki,

próba zidentyfikowania własnej i skutecznej strategii uczenia się,

poznanie czynników wpływających na własne podejście do nauki,

nauka metod pomocnych w uczeniu się bez nadmiernego wysiłku.

Zakres przykładowych treści

  • ogólnie czy szczególnie – jak pochłaniamy informacje i wiedzę?
  • szybko czy wolno, dużo i głęboko, czy mało i po powierzchni?
  • po kolei i w punktach czy w kawałkach?
  • w ruchu czy statycznie?
  • czego się uczyć, a czego oduczać?
  • miejsce i przestrzeń na nową wiedzę?
  • dla siebie czy dla innych?
  • wyzwanie czy harmonia?
  • strachy na lachy – czyli doświadczenia szkolne mają znaczenie – o nawykach uczenia się i wdrażania wiedzy w życie,
  • PRIMING – mechanizm, który wpływa na nasze podejście do pozyskiwania wiedzy,
  • przekonania i cele jako katalizatory rozwoju i zdobywania wiedzy.