Podnosimy poprzeczkę w branży szkoleniowej.
O TRAINBRAIN
FILOZOFIA PROCESU GRUPOWEGO
FILOZOFIA PROCESU GRUPOWEGO
Dlaczego najczęściej stawiamy na warsztaty kompetencyjne?
W obecnych czasach, gdzie na każdym kroku bierzemy udział w przeróżnych spotkaniach biznesowych i formach rozwojowych, łatwo o przestymulowanie lub przeciążenie ilością informacji. Coraz bardziej stawia się na mocno interaktywne formy pracy grupowej, bo coraz łatwiej tracimy uwagę. Chcemy brać udział w formach, które nas mocno aktywizują, budzą w nas dziecięcą ciekawość i pozwalają się zaangażować całym sobą.
Filozofia procesu grupowego
Cechy i wyróżniki warsztatów kompetencyjnych
Warto zauważyć, że warsztat nie jest typowym szkoleniem, a niestety często używa się tych określeń zamiennie. Czym wobec tego się wyróżnia? Jakie są mocne strony tej formy pracy grupowej?
Praca na studium przypadku
Praca w małych grupach
Wymiana doświadczeń
Praktyczne ćwiczenia
Uczestnik w centrum uwagi
Elastyczność programu
Trener jako partner
Czy wiesz że...
Najbardziej znane modele uczenia dorosłych, m.in. cykl Kolba i trójkąt efektywności nauczania Edgara Dale’a, dowodzą, że warsztaty dla firm są znacznie efektywniejsze niż inne formy rozwojowe. Symulując rzeczywiste działania, biorąc udział w żywych dyskusjach czy obserwując, co wynika z podejmowanych eksperymentów, o wiele skuteczniej się uczymy. Co więcej, od razu wyrabiamy w sobie właściwe nawyki i odruchy na sytuacje, które rzeczywiście mogą mieć miejsce w realiach zawodowych.
W trakcie warsztatu nie ma miejsca na monotonne wykłady czy prezentacje, chodzi bardziej o pracę ”na żywym organizmie”, aby skupić uwagę na tym, co rzeczywiście dotyczy osób uczestniczących w procesie grupowym. Trener aktywnie słucha uczestników, a także zachęca ich do robienia względem siebie tego samego, aby wypracować najlepsze rozwiązania. Grupa bierze udział w zadaniach koncepcyjnych, analizuje dogłębnie własne przekonania i ma okazję podważyć status quo powszechnie znanych opinii. Efektem tego wszystkiego są wzmacniające każdego z osobna uczestnika wnioski, które raz wypracowane zakorzeniają się w umyśle na dłużej. Ostatecznie na tym właśnie polega zmiana.
Ponadto warsztat eliminuje ryzyka związane z niezadowoleniem uczestników. Nie ma tutaj miejsca na narzucanie grupie treści na siłę, uczenia ich rzeczy niepotrzebnych albo na bujanie trenera w obłokach. Trener ma za zadanie cały czas czujnie konfrontować treści z grupą i badać jak korespondują one z poszczególnymi osobami.
Zgodnie z koncepcją Agile, warsztat koncentruje się też na zwinnych, samoorganizujących się grupach, w których od samego początku:
- przekłada się ludzi i interakcję z nimi, ponad jakiekolwiek oderwane od rzeczywistości metody,
- promuje się współpracę z innymi, ponad formalne ustalenia i żmudne podążanie za trenerem,
- proaktywnie reaguje się na zmiany, zamiast ściśle podążać za planem programu.
Wszystko powyższe łączy elastyczność, transparentność i zdrowy rozsądek, który cechuje trenera prowadzącego. Tym samym chcemy, żeby sam proces szkoleniowy posiadał wszystkie te cechy i spełniał warunki zwinnej współpracy. Zadaniem trenera jest podążać za procesem grupowym, nie na odwrót.
Kiedy jest przestrzeń na realizację bardziej rozbudowanego projektu rozwojowego, wtedy to warsztaty kompetencyjne łączymy z innymi formami współpracy z uczestnikami, które wzmacniają efekty edukacyjne. Najczęściej jest to:
- follow-up 3/6m z panelem Q&A,
- training on the job lub shadow coaching
- mentoring indywidualny lub coaching ICF®,
- action learning i facylitacje zespołowe.
Wszystko w zgodzie z czterostopniowym modelem efektywności szkoleń Kirkpatricka, który zobowiązuje nas do określenia wskaźników oraz wdrożenia metod pomiarowych.
Filozofia procesu grupowego
Stosowanie różnorodnych form szkoleniowych to dla nas podstawa.
W zależności od zakresu współpracy podzieliliśmy rodzaje obszarów, w ramach których doradzamy na dwie główne grupy. W każdej grupie znajdziesz po 10 przykładów i propozycji tego, w czym możemy pomóc Twojej organizacji.
Piramida Edgara Dale’a
Piramida Edgara Dale’a powstała w 1969 roku i jest krytykowana przez wielu psychologów za swoją niedokładność (głównie chodzi o kontrowersyjny zapis procentowy, który to nie został udowodniony). Niemniej, jednak sama piramida idealnie oddaje założenia, których należy się trzymać przy uczeniu dorosłych. Aktywny sposób zaangażowania w procesie edukacji sprzyja zapamiętywaniu i te dowody są niepodważalne, a także ujęte w wielu badaniach naukowych (np. poprzez teorię pola Kurta Lewina).
Czy wiesz że...
Projektując nasze działania szkoleniowo-rozwojowe stawiamy na model SEB® (Standard of Education in Business) autorstwa Pawła Kopijera, który uwzględnia 4-poziomy model oceny efektywności szkoleń Kirkpatricka? Stosujemy, też narzędzia oparte o model ROI Philipsa, Scriven’a, Brinkerhoffa, AUSS, metarole kadry kierowniczej czy ewaluację rozwojową M.Q. Pattona.
KLIKNIJ TUTAJ I DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ NA TEMAT NASZEGO STANDARDU SZKOLEŃ BIZNESOWYCH.
Cykl Kolba
Cykl Kolba to z kolei podstawowy model uczenia się przez doświadczenie. Zakłada on, że doświadczenia skłaniają ludzi do obserwacji, a dalsza refleksja nad danym zagadnieniem sprzyja zrozumieniu problematyki warsztatu. W konsekwencji rozwijamy wiedzę, którą możemy przełożyć na działanie w realiach zawodowych. Wiedza jest też od razu wdrażana w życie na podstawie wyciągniętych wniosków. Robimy to na każdym na warsztacie np. poprzez wprowadzenie ćwiczeń praktycznych. Cały ten cykl jest wielokrotnie powtarzany w trakcie danego procesu rozwojowego.
Czy wiesz że...
Trenerzy współpracujący z TrainBrain to eksperci z najwyższej półki, którzy najczęściej sami szkolą innych trenerów. W związku z tym priorytetem jest dla nas znaczenie procesu grupowego. Kształtująca się grupa warsztatowa cały czas ewoluuje, uczestnicy przybierają różne role i charakteryzują się różnymi stylami uczenia się. Umiejętność prowadzenia grupy w tym zakresie to dla nas absolutna podstawa.
To zasada numer 1, której przestrzegamy wybierając i samemu szkoląc najlepszych trenerów na rynku, którzy przechodzą u nas specjalną wewnętrzną weryfikację, a także biorą udział regularnie w superwizjach trenerskich. Tylko w ten sposób możemy z ręką na sercu zapewnić naszych klientom najwyższą jakość usługi szkoleniowo-rozwojowej.
KLIKNIJ TUTAJ I DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ NA TEMAT ZESPOŁU TRENERSKIEGO
FILOZOFIA PROCESU GRUPOWEGO
Niezależnie od tego, czy prowadzimy warsztat online, czy offline, stawiamy na rozwiązania, które budują zaangażowanie uczestników w trakcie pracy warsztatowej.
Najczęściej wykorzystujemy w tym celu:
SYMULACJE
SYMULACJE
uczestnicy wchodzą w przydzielone role i w praktyce próbują doświadczyć sytuacji, obrazujących oblicze realiów zawodowych. Każdy przypadek jest dogłębnie analizowany.
CASE STUDY
CASE STUDY
praca na konkretnych przykładach i problemach występujących w danej organizacji, które najczęściej dotyczą danej grupy uczestników
ĆWICZENIA PRAKTYCZNE
ĆWICZENIA PRAKTYCZNE
indywidualne, w parach lub grupowe, podczas których uczestnicy ćwiczą i analizują konkretną umiejętność korzystając z dostępnych materiałów.
GRY INTERAKTYWNE
GRY INTERAKTYWNE
uczestnicy biorą udział w grze ruchowej, która ma na celu wciągnąć ich w proces rozwoju danego zakresu umiejętności. Gry przyjmują przeróżną formę aktywizującą.
GORĄCE KRZESŁO
GORĄCE KRZESŁO
wybrana osoba z grupy prezentuje własny przypadek i na tej podstawie trener omawia wraz z uczestnikami dane zagadnienie, rozbijając je na wiele czynników pierwszych.
WYKŁAD INTERAKTYWNY
WYKŁAD INTERAKTYWNY
wiedza teoretyczna podawana poprzez pytania prowokatywne, żeby wciągać uczestników w rozmowę i w sposób angażujący przekazywać cenne informacje.
NARZĘDZIA KREATYWNE
NARZĘDZIA KREATYWNE
pula kreatywnych narzędzi w formie burzy mózgów opartych na szybkiej rotacji pomysłów np. kapelusze De Bono, World Table Coffee czy diagram Ishikawy.
SCENKI TEMATYCZNE
SCENKI TEMATYCZNE
improwizowane sytuacje, w których uczestnicy wcielają się w ściśle opisane postacie i przedstawiają różne sposoby zachowania się w danej sytuacji.
PRACA W GRUPACH
PRACA W GRUPACH
stosując elementy Design Thinking, uczestnicy w grupach mieszanych wypracowują nowe rozwiązania m.in. poprzez budowanie czegoś fizycznego, prezentacje lub projektowanie.
Filozofia procesu grupowego
Online czy offline – co to za różnica?
Każdy poszczególny warsztat dla firm czy nawet cały proces szkoleniowy można przeprowadzić online lub offline (warsztat stacjonarny lub szkolenie zdalne) w zależności od możliwości, uwarunkowań, ostatecznych preferencji i wytycznych sanitarnych. Powszechne są też rozwiązania hybrydowe. Co najważniejsze, licznie realizowane przez nas projekty szkoleniowe dla firm w trakcie pandemii COVID-19 pokazały, że warsztaty online mogą być równie efektywne. Często nawet przeprowadzone sprawniej, dzięki wielu dodatkowym możliwościom, jakich nie mamy na sali szkoleniowej i przy wykorzystaniu interaktywnych narzędzi.
Którą formę wybrać? Oba podejścia różnią się pod wieloma względami, które koniecznie trzeba wziąć pod uwagę. Wskazują one na zalety i wady każdego z rozwiązań, a także stanowią pulę argumentów przemawiających za każdą z tych dwóch form.
Krótkie moduły szkoleniowe
Program warsztatów zdalnych można rozłożyć w czasie na krótsze moduły szkoleniowe (do 3 godzin zegarowych), co służy efektywnemu procesowi uczenia się. Łatwiej przyswajamy treści w mniejszych porcjach i minimalizujemy w ten sposób ryzyko związane z nadmiernym zmęczeniem.
Wykorzystywanie interaktywnych narzędzi
Praca grupowa na odległość sprzyja wykorzystaniu wielu interaktywnych narzędzi takich jak Miro, Kahoot czy dzielone pokoje robocze. To nieograniczona przestrzeń do eksperymentów związanych z przestrzenią roboczą.
Możliwość nagrania warsztatu
Warsztat online może być nagrywany dla osób nieobecnych, spóźnionych lub dla tych, które chciałby go odtworzyć sobie ponownie w celu odświeżenia materiału. W przypadku warsztatów stacjonarnych nagrywanie bywa krępujące.
Udział z dowolnego miejsca na świecie
Eliminujemy wszelkich problemów, związanych z logistyką szkolenia rozwojowego. Uczestnicy z łatwością mogą przełączyć się z jednego okna na drugie i od razu wziąć udział w warsztacie z kompetencji miękkich.
Całkowity brak
ograniczeń
Unikamy wszelkiego ryzyka związanego z zachowaniem reżimu sanitarnego, którym w trakcie pracy zdalnej nie jesteśmy ograniczeni.
Łatwość udostępniania plików
Praca zdalna prowokuje do sprawnego wykorzystywania narzędzi i aplikacji online wykorzystywanych przez organizację np. Microsoft Teams. Ponadto dużo łatwiej pokazać coś na szybko poprzez opcję udostępnienia ekranu.
Szkolenia rozłożone
w czasie
Proces uczenia się rozłożony w czasie pozwala na realizację zadań pomiędzy modułami programu szkoleniowego. W tym czasie każdy uczestnik może przetestować w praktyce nowo poznane narzędzia, wyciągnięte wnioski i rozwiązania.
Warsztat tańszy
w realizacji
Warsztat online jest tańszy w realizacji ze względu na koszty logistyczne (transport, nocleg, sala szkoleniowa). Ponadto nie odciągamy osób uczestniczących w warsztatach od pracy na cały dzień, co jest ukrytym kosztem, a także może być znaczącym argumentem związanym z budżetem.
Spotkania są wygodniejsze
Spotkania online bywają mniej stresujące dla poszczególnych osób, a także wygodniejsze (czasami pozornie, ale jednak). Decyzja o udziale w warsztacie online może być łatwiejsza dla osób nieczujących się swobodnie w grupie.
Dłuższe moduły
szkoleniowe
Warsztaty stacjonarne są dłuższe i najczęściej realizowane jednym ciągiem. Pozwala to na skumulowanie procesu edukacyjnego w krótszym czasie kalendarzowym. Ponadto można w krótszym czasie zaplanować więcej działań rozwojowych przy bardziej złożonych projektach szkoleniowych.
Integracja i wymiana doświadczeń z uczestnikami
Większość pracowników biurowych spędza przed komputerami wystarczająco dużo czasu. Warsztat stacjonarny jest okazją do oderwania się i nawiązania fizycznego kontaktu z innymi, co sprzyja grupowej integracji.
Łatwość nawiązania interakcji między uczestnikami
Biorąc pod uwagę komunikację niewerbalną, warsztat stacjonarny ułatwia wzajemne odczytywanie mowy ciała uczestników i trenera. Łatwiej w ten sposób o właściwą reakcję emocjonalną i intymniejszą relację wśród grupy.
Brak problemów natury technicznej
Eliminujemy problem natury technicznej związane z funkcjonowaniem oprogramowania, mikrofonów i innych niezbędnych narzędzi komputerowych, poza projektorem, który potrafi płatać jeszcze większe figle, o czym my trenerzy nie raz się przekonaliśmy.
Spotkania w siedzibie
organizacji
Jeśli osoby przyjeżdżające na warsztaty są z różnych lokalizacji, to jest to dodatkowa okazja do spotkania się w centrali organizacji i załatwienia różnych dodatkowych spraw.
Możliwość wykorzystania gier ruchowych
Niektóre narzędzia nie sposób wykorzystać online jak na przykład gier ruchowych. Kontakt fizyczny daje przewagę w postaci wykorzystania innych rozwiązań edukacyjnych, w których istotną rolę odgrywa przemieszczanie się.
Zwiększenie zaangażowania uczestników
Fizyczna obecność uczestników na sali szkoleniowej ułatwia skupienie się i zwiększa zaangażowanie uczestników już na wstępie. Uczestnicy nie są rozpraszani przez inne czynniki zewnętrzne w trakcie warsztatu dla biznesu.
Brak możliwości „wyłączenia się” z warsztatu
Nie ma możliwości, aby wyłączyć kamerę i minimalizuje się ryzyko związane z biernym udziałem. Trudniej jest uczestnikowi nie brać udziału w warsztacie facylitowanym, kiedy siedzą dookoła niego inne osoby.
Minimalizacja ryzyk związanych ze stresem
Niektóre osoby ze względu na specyfikę swojej pracy lub wiek słabiej radzą sobie z obsługą komputera. Minimalizujemy ryzyko związane ze stresem, jaki wywołują aplikacje, z których korzysta się w trakcie warsztatu online.
Dziękujemy Ci za poświęcony czas, aby dowiedzieć się o nas więcej.
To dla nas naprawdę budujące, kiedy możemy podzielić się tym, co dla nas ważne.
- Kontakt z nami
- +48 722 019 061