O TRAINBRAIN

FILOZOFIA PROCESU GRUPOWEGO

Podnosimy poprzeczkę w branży szkoleniowej.

FILOZOFIA PROCESU GRUPOWEGO

Dlaczego najczęściej stawiamy na warsztaty kompetencyjne?

W obecnych czasach, gdzie na każdym kroku bierzemy udział w przeróżnych spotkaniach biznesowych i formach rozwojowych, łatwo o przestymulowanie lub przeciążenie ilością informacji. Coraz bardziej stawia się na mocno interaktywne formy pracy grupowej, bo coraz łatwiej tracimy uwagę. Chcemy brać udział w formach, które nas mocno aktywizują, budzą w nas dziecięcą ciekawość i pozwalają się zaangażować całym sobą.

Filozofia procesu grupowego

Cechy i wyróżniki warsztatów kompetencyjnych

Warto zauważyć, że warsztat nie jest typowym szkoleniem, a niestety często używa się tych określeń zamiennie. Czym wobec tego się wyróżnia? Jakie są mocne strony tej formy pracy grupowej?

Praca na studium przypadku

polega na tym, że uczestnicy są zapraszani do pracy nad każdym zagadnieniem w oparciu o przykłady z ich własnego środowiska zawodowego.


Praca w małych grupach

to absolutny warunek każdego warsztatu, który pozwala trenerowi nawiązać relację z każdym osobą i wielokrotnie wchodzić z każdym uczestnikiem w interakcje.

Wymiana doświadczeń

poprzez zapewnienie grupie przestrzeni do dzielenia się swoimi spostrzeżeniami na podstawie dotychczasowego doświadczenia zawodowego.

Praktyczne ćwiczenia

stanowią nawet do 70% czasu całego warsztatu, w trakcie których uczestnicy autentycznie pracują nad daną kompetencją poprzez jej wykorzystanie w praktyce.

Uczestnik w centrum uwagi

praca w małych grupach stwarza idealne warunki do tego, aby każdy miał czas się wypowiedzieć, wziąć udział w ćwiczeniu lub zadać dodatkowe pytania.

Elastyczność programu

pozwala grupie pracować w swoim tempie, podążać za wypracowanymi na bieżąco wnioskami i skupić się na najważniejszych potrzebach każdego uczestnika.

Trener jako partner

nie przyjmuje roli wszystkowiedzącej i najmądrzejszej osoby w pokoju, tylko towarzyszy uczestnikom i czuwa nad procesem grupowym w trakcie zmiany.
Czy wiesz, że...?

Czy wiesz że...

Najbardziej znane modele uczenia dorosłych, m.in. cykl Kolba i trójkąt efektywności nauczania Edgara Dale’a, dowodzą, że warsztaty dla firm są znacznie efektywniejsze niż inne formy rozwojowe. Symulując rzeczywiste działania, biorąc udział w żywych dyskusjach czy obserwując, co wynika z podejmowanych eksperymentów, o wiele skuteczniej się uczymy. Co więcej, od razu wyrabiamy w sobie właściwe nawyki i odruchy na sytuacje, które rzeczywiście mogą mieć miejsce w realiach zawodowych.

W trakcie warsztatu nie ma miejsca na monotonne wykłady czy prezentacje, chodzi bardziej o pracę ”na żywym organizmie”, aby skupić uwagę na tym, co rzeczywiście dotyczy osób uczestniczących w procesie grupowym. Trener aktywnie słucha uczestników, a także zachęca ich do robienia względem siebie tego samego, aby wypracować najlepsze rozwiązania. Grupa bierze udział w zadaniach koncepcyjnych, analizuje dogłębnie własne przekonania i ma okazję podważyć status quo powszechnie znanych opinii. Efektem tego wszystkiego są wzmacniające każdego z osobna uczestnika wnioski, które raz wypracowane zakorzeniają się w  umyśle na dłużej. Ostatecznie na tym właśnie polega zmiana.

Ponadto warsztat eliminuje ryzyka związane z niezadowoleniem uczestników. Nie ma tutaj miejsca na narzucanie grupie treści na siłę, uczenia ich rzeczy niepotrzebnych albo na bujanie trenera w obłokach. Trener ma za zadanie cały czas czujnie konfrontować treści z grupą i badać jak korespondują one z poszczególnymi osobami.

Zgodnie z koncepcją Agile, warsztat koncentruje się też na zwinnych, samoorganizujących się grupach, w których od samego początku:

  • przekłada się ludzi i interakcję z nimi, ponad jakiekolwiek oderwane od rzeczywistości metody,
  • promuje się współpracę z innymi, ponad formalne ustalenia i żmudne podążanie za trenerem,
  • proaktywnie reaguje się na zmiany, zamiast ściśle podążać za planem programu.

Wszystko powyższe łączy elastyczność, transparentność i zdrowy rozsądek, który cechuje trenera prowadzącego. Tym samym chcemy, żeby sam proces szkoleniowy posiadał wszystkie te cechy i spełniał warunki zwinnej współpracy. Zadaniem trenera jest podążać za procesem grupowym, nie na odwrót.

Kiedy jest przestrzeń na realizację bardziej rozbudowanego projektu rozwojowego, wtedy to warsztaty kompetencyjne łączymy z innymi formami współpracy z uczestnikami, które wzmacniają efekty edukacyjne. Najczęściej jest to:

  • follow-up 3/6m z panelem Q&A,
  • training on the job lub shadow coaching
  • mentoring indywidualny lub coaching ICF®,
  • action learning i facylitacje zespołowe.

Wszystko w zgodzie z czterostopniowym modelem efektywności szkoleń Kirkpatricka, który zobowiązuje nas do określenia wskaźników oraz wdrożenia metod pomiarowych.

Filozofia procesu grupowego

Stosowanie różnorodnych form szkoleniowych to dla nas podstawa.

W zależności od zakresu współpracy podzieliliśmy rodzaje obszarów, w ramach których doradzamy na dwie główne grupy. W każdej grupie znajdziesz po 10 przykładów i propozycji tego, w czym możemy pomóc Twojej organizacji.

Piramida Edgara Dale’a
Cykl Kolba

Piramida Edgara Dale’a

Piramida Edgara Dale’a powstała w 1969 roku i jest krytykowana przez wielu psychologów za swoją niedokładność (głównie chodzi o kontrowersyjny zapis procentowy, który to nie został udowodniony). Niemniej, jednak sama piramida idealnie oddaje założenia, których należy się trzymać przy uczeniu dorosłych. Aktywny sposób zaangażowania w procesie edukacji sprzyja zapamiętywaniu i te dowody są niepodważalne, a także ujęte w wielu badaniach naukowych (np. poprzez teorię pola Kurta Lewina).

Czy wiesz, że...?

Czy wiesz że...

Projektując nasze działania szkoleniowo-rozwojowe stawiamy na model SEB® (Standard of Education in Business) autorstwa Pawła Kopijera, który uwzględnia 4-poziomy model oceny efektywności szkoleń Kirkpatricka? Stosujemy, też narzędzia oparte o model ROI Philipsa, Scriven’a, Brinkerhoffa, AUSS, metarole kadry kierowniczej czy ewaluację rozwojową M.Q. Pattona.

KLIKNIJ TUTAJ I DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ NA TEMAT NASZEGO STANDARDU SZKOLEŃ BIZNESOWYCH.

Cykl Kolba

Cykl Kolba to z kolei podstawowy model uczenia się przez doświadczenie. Zakłada on, że doświadczenia skłaniają ludzi do obserwacji, a dalsza refleksja nad danym zagadnieniem sprzyja zrozumieniu problematyki warsztatu. W konsekwencji rozwijamy wiedzę, którą możemy przełożyć na działanie w realiach zawodowych. Wiedza jest też od razu wdrażana w życie na podstawie wyciągniętych wniosków. Robimy to na każdym na warsztacie np. poprzez wprowadzenie ćwiczeń praktycznych. Cały ten cykl jest wielokrotnie powtarzany w trakcie danego procesu rozwojowego.

Czy wiesz, że...?

Czy wiesz że...

Trenerzy współpracujący z TrainBrain to eksperci z najwyższej półki, którzy najczęściej sami szkolą innych trenerów. W związku z tym priorytetem jest dla nas znaczenie procesu grupowego. Kształtująca się grupa warsztatowa cały czas ewoluuje, uczestnicy przybierają różne role i charakteryzują się różnymi stylami uczenia się. Umiejętność prowadzenia grupy w tym zakresie to dla nas absolutna podstawa.

To zasada numer 1, której przestrzegamy wybierając i samemu szkoląc najlepszych trenerów na rynku, którzy przechodzą u nas specjalną wewnętrzną weryfikację, a także biorą udział regularnie w superwizjach trenerskich. Tylko w ten sposób możemy z ręką na sercu zapewnić naszych klientom najwyższą jakość usługi szkoleniowo-rozwojowej.

KLIKNIJ TUTAJ I DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ NA TEMAT ZESPOŁU TRENERSKIEGO

FILOZOFIA PROCESU GRUPOWEGO

Niezależnie od tego, czy prowadzimy warsztat online, czy offline, stawiamy na rozwiązania, które budują zaangażowanie uczestników w trakcie pracy warsztatowej.

Najczęściej wykorzystujemy w tym celu:

SYMULACJE

SYMULACJE

uczestnicy wchodzą w przydzielone role i w praktyce próbują doświadczyć sytuacji, obrazujących oblicze realiów zawodowych. Każdy przypadek jest dogłębnie analizowany.

CASE STUDY

CASE STUDY

praca na konkretnych przykładach i problemach występujących w danej organizacji, które najczęściej dotyczą danej grupy uczestników

ĆWICZENIA PRAKTYCZNE

ĆWICZENIA PRAKTYCZNE

indywidualne, w parach lub grupowe, podczas których uczestnicy ćwiczą i analizują konkretną umiejętność korzystając z dostępnych materiałów.

GRY INTERAKTYWNE

GRY INTERAKTYWNE

uczestnicy biorą udział w grze ruchowej, która ma na celu wciągnąć ich w proces rozwoju danego zakresu umiejętności. Gry przyjmują przeróżną formę aktywizującą.

GORĄCE KRZESŁO

GORĄCE KRZESŁO

wybrana osoba z grupy prezentuje własny przypadek i na tej podstawie trener omawia wraz z uczestnikami dane zagadnienie, rozbijając je na wiele czynników pierwszych.

WYKŁAD INTERAKTYWNY

WYKŁAD INTERAKTYWNY

wiedza teoretyczna podawana poprzez pytania prowokatywne, żeby wciągać uczestników w rozmowę i w sposób angażujący przekazywać cenne informacje.

NARZĘDZIA KREATYWNE

NARZĘDZIA KREATYWNE

pula kreatywnych narzędzi w formie burzy mózgów opartych na szybkiej rotacji pomysłów np. kapelusze De Bono, World Table Coffee czy diagram Ishikawy.

SCENKI TEMATYCZNE

SCENKI TEMATYCZNE

improwizowane sytuacje, w których uczestnicy wcielają się w ściśle opisane postacie i przedstawiają różne sposoby zachowania się w danej sytuacji.

PRACA W GRUPACH

PRACA W GRUPACH

stosując elementy Design Thinking, uczestnicy w grupach mieszanych wypracowują nowe rozwiązania m.in. poprzez budowanie czegoś fizycznego, prezentacje lub projektowanie.

Filozofia procesu grupowego

Online czy offline – co to za różnica?

Każdy poszczególny warsztat dla firm czy nawet cały proces szkoleniowy można przeprowadzić online lub offline (warsztat stacjonarny lub szkolenie zdalne) w zależności od możliwości, uwarunkowań, ostatecznych preferencji i wytycznych sanitarnych. Powszechne są też rozwiązania hybrydowe. Co najważniejsze, licznie realizowane przez nas projekty szkoleniowe dla firm w trakcie pandemii COVID-19 pokazały, że warsztaty online mogą być równie efektywne. Często nawet przeprowadzone sprawniej, dzięki wielu dodatkowym możliwościom, jakich nie mamy na sali szkoleniowej i przy wykorzystaniu interaktywnych narzędzi.

Którą formę wybrać? Oba podejścia różnią się pod wieloma względami, które koniecznie trzeba wziąć pod uwagę. Wskazują one na zalety i wady każdego z rozwiązań, a także stanowią pulę argumentów przemawiających za każdą z tych dwóch form.

Warsztaty online
Warsztaty offline

Krótkie moduły szkoleniowe

Program warsztatów zdalnych można rozłożyć w czasie na krótsze moduły szkoleniowe (do 3 godzin zegarowych), co służy efektywnemu procesowi uczenia się. Łatwiej przyswajamy treści w mniejszych porcjach i minimalizujemy w ten sposób ryzyko związane z nadmiernym zmęczeniem.

Wykorzystywanie interaktywnych narzędzi

Praca grupowa na odległość sprzyja wykorzystaniu wielu interaktywnych narzędzi takich jak Miro, Kahoot czy dzielone pokoje robocze. To nieograniczona przestrzeń do eksperymentów związanych z przestrzenią roboczą.

Możliwość nagrania warsztatu

Warsztat online może być nagrywany dla osób nieobecnych, spóźnionych lub dla tych, które chciałby go odtworzyć sobie ponownie w celu odświeżenia materiału. W przypadku warsztatów stacjonarnych nagrywanie bywa krępujące.

Udział z dowolnego miejsca na świecie

Eliminujemy wszelkich problemów, związanych z logistyką szkolenia rozwojowego. Uczestnicy z łatwością mogą przełączyć się z jednego okna na drugie i od razu wziąć udział w warsztacie z kompetencji miękkich.

Całkowity brak
ograniczeń

Unikamy wszelkiego ryzyka związanego z zachowaniem reżimu sanitarnego, którym w trakcie pracy zdalnej nie jesteśmy ograniczeni.

Łatwość udostępniania plików

Praca zdalna prowokuje do sprawnego wykorzystywania narzędzi i aplikacji online wykorzystywanych przez organizację np. Microsoft Teams. Ponadto dużo łatwiej pokazać coś na szybko poprzez opcję udostępnienia ekranu.

Szkolenia rozłożone
w czasie

Proces uczenia się rozłożony w czasie pozwala na realizację zadań pomiędzy modułami programu szkoleniowego. W tym czasie każdy uczestnik może przetestować w praktyce nowo poznane narzędzia, wyciągnięte wnioski i rozwiązania.

Warsztat tańszy
w realizacji

Warsztat online jest tańszy w realizacji ze względu na koszty logistyczne (transport, nocleg, sala szkoleniowa). Ponadto nie odciągamy osób uczestniczących w warsztatach od pracy na cały dzień, co jest ukrytym kosztem, a także może być znaczącym argumentem związanym z budżetem.

Spotkania są wygodniejsze

Spotkania online bywają mniej stresujące dla poszczególnych osób, a także wygodniejsze (czasami pozornie, ale jednak). Decyzja o udziale w warsztacie online może być łatwiejsza dla osób nieczujących się swobodnie w grupie.

Dłuższe moduły
szkoleniowe

Warsztaty stacjonarne są dłuższe i najczęściej realizowane jednym ciągiem. Pozwala to na skumulowanie procesu edukacyjnego w krótszym czasie kalendarzowym. Ponadto można w krótszym czasie zaplanować więcej działań rozwojowych przy bardziej złożonych projektach szkoleniowych.

Integracja i wymiana doświadczeń z uczestnikami

Większość pracowników biurowych spędza przed komputerami wystarczająco dużo czasu. Warsztat stacjonarny jest okazją do oderwania się i nawiązania fizycznego kontaktu z innymi, co sprzyja grupowej integracji.

Łatwość nawiązania interakcji między uczestnikami

Biorąc pod uwagę komunikację niewerbalną, warsztat stacjonarny ułatwia wzajemne odczytywanie mowy ciała uczestników i trenera. Łatwiej w ten sposób o właściwą reakcję emocjonalną i intymniejszą relację wśród grupy.

Brak problemów natury technicznej

Eliminujemy problem natury technicznej związane z funkcjonowaniem oprogramowania, mikrofonów i innych niezbędnych narzędzi komputerowych, poza projektorem, który potrafi płatać jeszcze większe figle, o czym my trenerzy nie raz się przekonaliśmy.

Spotkania w siedzibie
organizacji

Jeśli osoby przyjeżdżające na warsztaty są z różnych lokalizacji, to jest to dodatkowa okazja do spotkania się w centrali organizacji i załatwienia różnych dodatkowych spraw.

Możliwość wykorzystania gier ruchowych

Niektóre narzędzia nie sposób wykorzystać online jak na przykład gier ruchowych. Kontakt fizyczny daje przewagę w postaci wykorzystania innych rozwiązań edukacyjnych, w których istotną rolę odgrywa przemieszczanie się.

Zwiększenie zaangażowania uczestników

Fizyczna obecność uczestników na sali szkoleniowej ułatwia skupienie się i zwiększa zaangażowanie uczestników już na wstępie. Uczestnicy nie są rozpraszani przez inne czynniki zewnętrzne w trakcie warsztatu dla biznesu.

Brak możliwości „wyłączenia się” z warsztatu

Nie ma możliwości, aby wyłączyć kamerę i minimalizuje się ryzyko związane z biernym udziałem. Trudniej jest uczestnikowi nie brać udziału w warsztacie facylitowanym, kiedy siedzą dookoła niego inne osoby.

Minimalizacja ryzyk związanych ze stresem

Niektóre osoby ze względu na specyfikę swojej pracy lub wiek słabiej radzą sobie z obsługą komputera. Minimalizujemy ryzyko związane ze stresem, jaki wywołują aplikacje, z których korzysta się w trakcie warsztatu online.

Dziękujemy Ci za poświęcony czas, aby dowiedzieć się o nas więcej.

To dla nas naprawdę budujące, kiedy możemy podzielić się tym, co dla nas ważne.