O TRAINBRAIN

FILOZOFIA PROCESU GRUPOWEGO

Podnosimy poprzeczk臋 w bran偶y szkoleniowej.

FILOZOFIA PROCESU GRUPOWEGO

Dlaczego najcz臋艣ciej stawiamy na warsztaty kompetencyjne?

W obecnych czasach, gdzie na ka偶dym kroku bierzemy udzia艂 w przer贸偶nych spotkaniach biznesowych i formach rozwojowych, 艂atwo o przestymulowanie lub przeci膮偶enie ilo艣ci膮 informacji. Coraz bardziej stawia si臋聽na mocno interaktywne formy pracy grupowej, bo coraz 艂atwiej tracimy uwag臋. Chcemy bra膰 udzia艂 w formach, kt贸re nas mocno aktywizuj膮, budz膮 w nas dzieci臋c膮 ciekawo艣膰 i pozwalaj膮 si臋 zaanga偶owa膰 ca艂ym sob膮.

Filozofia procesu grupowego

Cechy i wyr贸偶niki warsztat贸w kompetencyjnych

Warto zauwa偶y膰, 偶e warsztat nie jest typowym szkoleniem, a niestety cz臋sto u偶ywa si臋 tych okre艣le艅 zamiennie. Czym wobec tego si臋 wyr贸偶nia? Jakie s膮 mocne strony tej formy pracy grupowej?

Praca na studium przypadku

polega na tym, 偶e uczestnicy s膮 zapraszani do pracy nad ka偶dym zagadnieniem w oparciu o przyk艂ady z ich w艂asnego 艣rodowiska zawodowego.


Praca w ma艂ych grupach

to absolutny warunek ka偶dego warsztatu, kt贸ry pozwala trenerowi nawi膮za膰 relacj臋 z ka偶dym osob膮 i wielokrotnie wchodzi膰 z ka偶dym uczestnikiem w interakcje.

Wymiana do艣wiadcze艅

poprzez zapewnienie grupie przestrzeni do dzielenia si臋 swoimi spostrze偶eniami na podstawie dotychczasowego do艣wiadczenia zawodowego.

Praktyczne 膰wiczenia

stanowi膮 nawet do 70% czasu ca艂ego warsztatu, w trakcie kt贸rych uczestnicy autentycznie pracuj膮 nad dan膮 kompetencj膮 poprzez jej wykorzystanie w praktyce.

Uczestnik w centrum uwagi

praca w ma艂ych grupach stwarza idealne warunki do tego, aby ka偶dy mia艂 czas si臋 wypowiedzie膰, wzi膮膰 udzia艂 w 膰wiczeniu lub zada膰 dodatkowe pytania.

Elastyczno艣膰 programu

pozwala grupie pracowa膰 w swoim tempie, pod膮偶a膰 za wypracowanymi na bie偶膮co wnioskami i skupi膰 si臋 na najwa偶niejszych potrzebach ka偶dego uczestnika.

Trener jako partner

nie przyjmuje roli wszystkowiedz膮cej i najm膮drzejszej osoby w pokoju, tylko towarzyszy uczestnikom i czuwa nad procesem grupowym w trakcie zmiany.
Czy wiesz, 偶e...?

Czy wiesz 偶e...

Najbardziej znane modele uczenia doros艂ych, m.in. cykl Kolba i tro虂jka台t efektywnos虂ci nauczania Edgara Dale鈥檃, dowodz膮, 偶e warsztaty dla firm s膮 znacznie efektywniejsze ni偶 inne formy rozwojowe. Symuluj膮c rzeczywiste dzia艂ania, bior膮c udzia艂 w 偶ywych dyskusjach czy obserwuj膮c, co wynika z podejmowanych eksperyment贸w, o wiele skuteczniej si臋 uczymy. Co wi臋cej, od razu wyrabiamy w sobie w艂a艣ciwe nawyki i odruchy na sytuacje, kt贸re rzeczywi艣cie mog膮 mie膰 miejsce w realiach zawodowych.

W trakcie warsztatu nie ma miejsca na monotonne wyk艂ady czy prezentacje, chodzi bardziej o prac臋聽鈥漬a 偶ywym organizmie鈥, aby skupi膰聽uwag臋 na tym, co rzeczywi艣cie dotyczy os贸b uczestnicz膮cych w procesie grupowym. Trener aktywnie s艂ucha uczestnik贸w, a tak偶e zach臋ca ich do robienia wzgl臋dem siebie tego samego, aby wypracowa膰 najlepsze rozwi膮zania. Grupa bierze udzia艂 w zadaniach koncepcyjnych, analizuje dog艂臋bnie w艂asne przekonania i ma okazj臋 podwa偶y膰 status quo powszechnie znanych opinii. Efektem tego wszystkiego s膮 wzmacniaj膮ce ka偶dego z osobna uczestnika wnioski, kt贸re raz wypracowane zakorzeniaj膮 si臋 w聽 umy艣le na d艂u偶ej. Ostatecznie na tym w艂a艣nie polega zmiana.

Ponadto warsztat eliminuje ryzyka zwi膮zane z niezadowoleniem uczestnik贸w. Nie ma tutaj miejsca na narzucanie grupie tre艣ci na si艂臋, uczenia ich rzeczy niepotrzebnych albo na bujanie trenera w ob艂okach. Trener ma za zadanie ca艂y czas czujnie konfrontowa膰 tre艣ci z grup膮 i bada膰 jak koresponduj膮 one z poszczeg贸lnymi osobami.

Zgodnie z koncepcj膮 Agile, warsztat koncentruje si臋聽te偶 na zwinnych, samoorganizuj膮cych si臋聽grupach, w kt贸rych od samego pocz膮tku:

  • przek艂ada si臋聽ludzi i interakcj臋聽z nimi, ponad jakiekolwiek oderwane od rzeczywisto艣ci metody,
  • promuje si臋 wsp贸艂prac臋 z innymi, ponad formalne ustalenia i 偶mudne pod膮偶anie za trenerem,
  • proaktywnie reaguje si臋 na zmiany, zamiast 艣ci艣le pod膮偶a膰 za planem programu.

Wszystko powy偶sze 艂膮czy elastyczno艣膰, transparentno艣膰 i zdrowy rozs膮dek, kt贸ry cechuje trenera prowadz膮cego. Tym samym chcemy, 偶eby sam proces szkoleniowy posiada艂 wszystkie te cechy i spe艂nia艂 warunki zwinnej wsp贸艂pracy. Zadaniem trenera jest pod膮偶a膰 za procesem grupowym, nie na odwr贸t.

Kiedy jest przestrze艅 na realizacj臋 bardziej rozbudowanego projektu rozwojowego, wtedy to warsztaty kompetencyjne 艂膮czymy z innymi formami wsp贸艂pracy z uczestnikami, kt贸re wzmacniaj膮 efekty edukacyjne. Najcz臋艣ciej jest to:

  • follow-up 3/6m z panelem Q&A,
  • training on the job lub shadow coaching
  • mentoring indywidualny lub coaching ICF庐,
  • action learning i facylitacje zespo艂owe.

Wszystko w zgodzie z czterostopniowym modelem efektywno艣ci szkole艅 Kirkpatricka, kt贸ry zobowi膮zuje nas do okre艣lenia wska藕nik贸w oraz wdro偶enia metod pomiarowych.

Filozofia procesu grupowego

Stosowanie r贸偶norodnych form szkoleniowych to dla nas podstawa.

W zale偶no艣ci od zakresu wsp贸艂pracy podzielili艣my rodzaje obszar贸w, w ramach kt贸rych doradzamy na dwie g艂贸wne grupy. W ka偶dej grupie znajdziesz po 10 przyk艂ad贸w i propozycji tego, w czym mo偶emy pom贸c Twojej organizacji.

Piramida Edgara Dale鈥檃
Cykl Kolba

Piramida Edgara Dale鈥檃

Piramida Edgara Dale鈥檃 powsta艂a w 1969 roku i jest krytykowana przez wielu psycholog贸w za swoj膮聽niedok艂adno艣膰 (g艂贸wnie chodzi o kontrowersyjny zapis procentowy, kt贸ry to nie zosta艂 udowodniony). Niemniej, jednak sama piramida idealnie oddaje za艂o偶enia, kt贸rych nale偶y si臋聽trzyma膰 przy uczeniu doros艂ych. Aktywny spos贸b zaanga偶owania w procesie edukacji sprzyja zapami臋tywaniu i te dowody s膮 niepodwa偶alne, a tak偶e uj臋te w wielu badaniach naukowych (np. poprzez teori臋 pola Kurta Lewina).

Czy wiesz, 偶e...?

Czy wiesz 偶e...

Projektuj膮c nasze dzia艂ania szkoleniowo-rozwojowe stawiamy na model SEB庐 (Standard of Education in Business) autorstwa Paw艂a Kopijera, kt贸ry uwzgl臋dnia 4-poziomy model oceny efektywno艣ci szkole艅 Kirkpatricka? Stosujemy, te偶 narz臋dzia oparte o model ROI Philipsa, Scriven鈥檃, Brinkerhoffa, AUSS, metarole kadry kierowniczej czy ewaluacj臋 rozwojow膮 M.Q. Pattona.

KLIKNIJ TUTAJ I DOWIEDZ SI臉聽WI臉CEJ NA TEMAT NASZEGO STANDARDU SZKOLE艃 BIZNESOWYCH.

Cykl Kolba

Cykl Kolba to z kolei podstawowy model uczenia sie台 przez dos虂wiadczenie. Zak艂ada on, z虈e dos虂wiadczenia sk艂aniaja台 ludzi do obserwacji, a dalsza refleksja nad danym zagadnieniem sprzyja zrozumieniu problematyki warsztatu. W konsekwencji rozwijamy wiedz臋, kt贸r膮 mo偶emy prze艂o偶y膰 na dzia艂anie w realiach zawodowych. Wiedza jest te偶 od razu wdraz虈ana w z虈ycie na podstawie wyci膮gni臋tych wniosk贸w. Robimy to na ka偶dym na warsztacie np. poprzez wprowadzenie 膰wicze艅 praktycznych. Ca艂y ten cykl jest wielokrotnie powtarzany w trakcie danego procesu rozwojowego.

Czy wiesz, 偶e...?

Czy wiesz 偶e...

Trenerzy wsp贸艂pracuj膮cy z TrainBrain to eksperci z najwy偶szej p贸艂ki, kt贸rzy najcz臋艣ciej sami szkol膮 innych trener贸w. W zwi膮zku z tym priorytetem jest dla nas znaczenie procesu grupowego. Kszta艂tuj膮ca si臋 grupa warsztatowa ca艂y czas ewoluuje, uczestnicy przybieraj膮 r贸偶ne role i charakteryzuj膮 si臋 r贸偶nymi stylami uczenia si臋. Umiej臋tno艣膰 prowadzenia grupy w tym zakresie to dla nas absolutna podstawa.

To zasada numer 1, kt贸rej przestrzegamy wybieraj膮c i samemu szkol膮c najlepszych trener贸w na rynku, kt贸rzy przechodz膮 u nas specjaln膮 wewn臋trzn膮聽weryfikacj臋, a tak偶e bior膮 udzia艂 regularnie w superwizjach trenerskich. Tylko w ten spos贸b mo偶emy z r臋k膮 na sercu zapewni膰 naszych klientom najwy偶sz膮 jako艣膰 us艂ugi szkoleniowo-rozwojowej.

KLIKNIJ TUTAJ I DOWIEDZ SI臉聽WI臉CEJ NA TEMAT ZESPO艁U TRENERSKIEGO

FILOZOFIA PROCESU GRUPOWEGO

Niezale偶nie od tego, czy prowadzimy warsztat online, czy offline, stawiamy na rozwi膮zania, kt贸re buduj膮 zaanga偶owanie uczestnik贸w w trakcie pracy warsztatowej.

Najcz臋艣ciej wykorzystujemy w tym celu:

SYMULACJE

SYMULACJE

uczestnicy wchodz膮 w przydzielone role i w praktyce pr贸buj膮 do艣wiadczy膰 sytuacji, obrazuj膮cych oblicze reali贸w zawodowych. Ka偶dy przypadek jest dog艂臋bnie analizowany.

CASE STUDY

CASE STUDY

praca na konkretnych przyk艂adach i problemach wyst臋puj膮cych w danej organizacji, kt贸re najcz臋艣ciej dotycz膮 danej grupy uczestnik贸w

膯WICZENIA PRAKTYCZNE

膯WICZENIA PRAKTYCZNE

indywidualne, w parach lub grupowe, podczas kt贸rych uczestnicy 膰wicz膮 i analizuj膮 konkretn膮 umiej臋tno艣膰 korzystaj膮c z dost臋pnych materia艂贸w.

GRY INTERAKTYWNE

GRY INTERAKTYWNE

uczestnicy bior膮 udzia艂 w grze ruchowej, kt贸ra ma na celu wci膮gn膮膰 ich w proces rozwoju danego zakresu umiej臋tno艣ci. Gry przyjmuj膮 przer贸偶n膮 form臋 aktywizuj膮c膮.

GOR膭CE KRZES艁O

GOR膭CE KRZES艁O

wybrana osoba z grupy prezentuje w艂asny przypadek i na tej podstawie trener omawia wraz z uczestnikami dane zagadnienie, rozbijaj膮c je na wiele czynnik贸w pierwszych.

WYK艁AD INTERAKTYWNY

WYK艁AD INTERAKTYWNY

wiedza teoretyczna podawana poprzez pytania prowokatywne, 偶eby wci膮ga膰 uczestnik贸w w rozmow臋 i w spos贸b anga偶uj膮cy przekazywa膰 cenne informacje.

NARZ臉DZIA KREATYWNE

NARZ臉DZIA KREATYWNE

pula kreatywnych narz臋dzi w formie burzy m贸zg贸w opartych na szybkiej rotacji pomys艂贸w np. kapelusze De Bono, World Table Coffee czy diagram Ishikawy.

SCENKI TEMATYCZNE

SCENKI TEMATYCZNE

improwizowane sytuacje, w kt贸rych uczestnicy wcielaj膮 si臋 w 艣ci艣le opisane postacie i przedstawiaj膮 r贸偶ne sposoby zachowania si臋 w danej sytuacji.

PRACA W GRUPACH

PRACA W GRUPACH

stosuj膮c elementy Design Thinking, uczestnicy w grupach mieszanych wypracowuj膮 nowe rozwi膮zania m.in. poprzez budowanie czego艣 fizycznego, prezentacje lub projektowanie.

Filozofia procesu grupowego

Online czy offline 鈥 co to za r贸偶nica?

Ka偶dy poszczeg贸lny warsztat dla firm czy nawet ca艂y proces szkoleniowy mo偶na przeprowadzi膰 online lub offline (warsztat stacjonarny lub szkolenie zdalne) w zale偶no艣ci od mo偶liwo艣ci, uwarunkowa艅, ostatecznych preferencji i wytycznych sanitarnych. Powszechne s膮 te偶 rozwi膮zania hybrydowe. Co najwa偶niejsze, licznie realizowane przez nas projekty szkoleniowe dla firm w trakcie pandemii COVID-19 pokaza艂y, 偶e warsztaty online mog膮 by膰聽r贸wnie efektywne. Cz臋sto nawet przeprowadzone sprawniej, dzi臋ki wielu dodatkowym mo偶liwo艣ciom, jakich nie mamy na sali szkoleniowej i przy wykorzystaniu interaktywnych narz臋dzi.

Kt贸r膮 form臋 wybra膰? Oba podej艣cia r贸偶ni膮 si臋 pod wieloma wzgl臋dami, kt贸re koniecznie trzeba wzi膮膰 pod uwag臋. Wskazuj膮 one na zalety i wady ka偶dego z rozwi膮za艅, a tak偶e stanowi膮 pul臋 argument贸w przemawiaj膮cych za ka偶d膮 z tych dw贸ch form.

Warsztaty online
Warsztaty offline

Kr贸tkie modu艂y szkoleniowe

Program warsztat贸w zdalnych mo偶na roz艂o偶y膰 w czasie na kr贸tsze modu艂y szkoleniowe (do 3 godzin zegarowych), co s艂u偶y efektywnemu procesowi uczenia si臋. 艁atwiej przyswajamy tre艣ci w mniejszych porcjach i minimalizujemy w ten spos贸b ryzyko zwi膮zane z nadmiernym zm臋czeniem.

Wykorzystywanie interaktywnych narz臋dzi

Praca grupowa na odleg艂o艣膰 sprzyja wykorzystaniu wielu interaktywnych narz臋dzi takich jak Miro, Kahoot czy dzielone pokoje robocze. To nieograniczona przestrze艅 do eksperyment贸w zwi膮zanych z przestrzeni膮 robocz膮.

Mo偶liwo艣膰 nagrania warsztatu

Warsztat online mo偶e by膰 nagrywany dla os贸b nieobecnych, sp贸藕nionych lub dla tych, kt贸re chcia艂by go odtworzy膰 sobie ponownie w celu od艣wie偶enia materia艂u. W przypadku warsztat贸w stacjonarnych nagrywanie bywa kr臋puj膮ce.

Udzia艂 z dowolnego miejsca na 艣wiecie

Eliminujemy wszelkich problem贸w, zwi膮zanych z logistyk膮 szkolenia rozwojowego. Uczestnicy z 艂atwo艣ci膮 mog膮 prze艂膮czy膰 si臋 z jednego okna na drugie i od razu wzi膮膰 udzia艂 w warsztacie z kompetencji mi臋kkich.

Ca艂kowity brak
ogranicze艅

Unikamy wszelkiego ryzyka zwi膮zanego z zachowaniem re偶imu sanitarnego, kt贸rym w trakcie pracy zdalnej nie jeste艣my ograniczeni.

艁atwo艣膰 udost臋pniania plik贸w

Praca zdalna prowokuje do sprawnego wykorzystywania narz臋dzi i aplikacji online wykorzystywanych przez organizacj臋 np. Microsoft Teams. Ponadto du偶o 艂atwiej pokaza膰 co艣 na szybko poprzez opcj臋 udost臋pnienia ekranu.

Szkolenia roz艂o偶one
w czasie

Proces uczenia si臋 roz艂o偶ony w czasie pozwala na realizacj臋 zada艅 pomi臋dzy modu艂ami programu szkoleniowego. W tym czasie ka偶dy uczestnik mo偶e przetestowa膰 w praktyce nowo poznane narz臋dzia, wyci膮gni臋te wnioski i rozwi膮zania.

Warsztat ta艅szy
w realizacji

Warsztat online jest ta艅szy w realizacji ze wzgl臋du na koszty logistyczne (transport, nocleg, sala szkoleniowa). Ponadto nie odci膮gamy os贸b uczestnicz膮cych w warsztatach od pracy na ca艂y dzie艅, co jest ukrytym kosztem, a tak偶e mo偶e by膰 znacz膮cym argumentem zwi膮zanym z bud偶etem.

Spotkania s膮 wygodniejsze

Spotkania online bywaj膮 mniej stresuj膮ce dla poszczeg贸lnych os贸b, a tak偶e wygodniejsze (czasami pozornie, ale jednak). Decyzja o udziale w warsztacie online mo偶e by膰 艂atwiejsza dla os贸b nieczuj膮cych si臋 swobodnie w grupie.

D艂u偶sze modu艂y
szkoleniowe

Warsztaty stacjonarne s膮 d艂u偶sze i najcz臋艣ciej realizowane jednym ci膮giem. Pozwala to na skumulowanie procesu edukacyjnego w kr贸tszym czasie kalendarzowym. Ponadto mo偶na w kr贸tszym czasie zaplanowa膰 wi臋cej dzia艂a艅 rozwojowych przy bardziej z艂o偶onych projektach szkoleniowych.

Integracja i wymiana do艣wiadcze艅 z uczestnikami

Wi臋kszo艣膰 pracownik贸w biurowych sp臋dza przed komputerami wystarczaj膮co du偶o czasu. Warsztat stacjonarny jest okazj膮 do oderwania si臋 i nawi膮zania fizycznego kontaktu z innymi, co sprzyja grupowej integracji.

艁atwo艣膰 nawi膮zania interakcji mi臋dzy uczestnikami

Bior膮c pod uwag臋 komunikacj臋 niewerbaln膮, warsztat stacjonarny u艂atwia wzajemne odczytywanie mowy cia艂a uczestnik贸w i trenera. 艁atwiej w ten spos贸b o w艂a艣ciw膮 reakcj臋 emocjonaln膮 i intymniejsz膮 relacj臋 w艣r贸d grupy.

Brak problem贸w natury technicznej

Eliminujemy problem natury technicznej zwi膮zane z funkcjonowaniem oprogramowania, mikrofon贸w i innych niezb臋dnych narz臋dzi komputerowych, poza projektorem, kt贸ry potrafi p艂ata膰 jeszcze wi臋ksze figle, o czym my trenerzy nie raz si臋 przekonali艣my.

Spotkania w siedzibie
organizacji

Je艣li osoby przyje偶d偶aj膮ce na warsztaty s膮 z r贸偶nych lokalizacji, to jest to dodatkowa okazja do spotkania si臋 w centrali organizacji i za艂atwienia r贸偶nych dodatkowych spraw.

Mo偶liwo艣膰 wykorzystania gier ruchowych

Niekt贸re narz臋dzia nie spos贸b wykorzysta膰 online jak na przyk艂ad gier ruchowych. Kontakt fizyczny daje przewag臋 w postaci wykorzystania innych rozwi膮za艅 edukacyjnych, w kt贸rych istotn膮 rol臋 odgrywa przemieszczanie si臋.

Zwi臋kszenie zaanga偶owania uczestnik贸w

Fizyczna obecno艣膰 uczestnik贸w na sali szkoleniowej u艂atwia skupienie si臋 i zwi臋ksza zaanga偶owanie uczestnik贸w ju偶 na wst臋pie. Uczestnicy nie s膮 rozpraszani przez inne czynniki zewn臋trzne w trakcie warsztatu dla biznesu.

Brak mo偶liwo艣ci 鈥瀢y艂膮czenia si臋鈥 z warsztatu

Nie ma mo偶liwo艣ci, aby wy艂膮czy膰 kamer臋 i minimalizuje si臋 ryzyko zwi膮zane z biernym udzia艂em. Trudniej jest uczestnikowi nie bra膰 udzia艂u w warsztacie facylitowanym, kiedy siedz膮 dooko艂a niego inne osoby.

Minimalizacja ryzyk zwi膮zanych ze stresem

Niekt贸re osoby ze wzgl臋du na specyfik臋 swojej pracy lub wiek s艂abiej radz膮 sobie z obs艂ug膮 komputera. Minimalizujemy ryzyko zwi膮zane ze stresem, jaki wywo艂uj膮 aplikacje, z kt贸rych korzysta si臋 w trakcie warsztatu online.

Dzi臋kujemy Ci za po艣wi臋cony czas, aby dowiedzie膰 si臋 o nas wi臋cej.

To dla nas naprawd臋 buduj膮ce, kiedy mo偶emy podzieli膰 si臋 tym, co dla nas wa偶ne.