Indywidualny coaching i mentoring

Mierzalna skuteczność procesów coachingowych.

Badania przeprowadzone w 2009 roku przez Pricewaterhouse Coopers na zlecenie International Coaching Federation wykazały, że prawie co piąta firma, która zainwestowała w profesjonalny coaching dla firm, osiągnęła 50-krotny zwrot z inwestycji. Z kolei inne badania ICF® zorganizowane w 2015 roku na próbie ponad 500 firm wykazały, że 63% organizacji, które zainwestowały w relację coachingową, odnotowało ponadprzeciętny wzrost przychodów. Podobne wnioski zaprezentował raport The Economic Times, który przedstawił, że dzięki coachingowi w firmach, ROI jest prawie sześć razy większe, niż koszty wprowadzenia programu szkoleniowego.

W przypadku mentoringu dla firm badania przeprowadzone w 2016 roku na terytorium Rzeczypospolitej przez HRM Partners na przedstawicielach 165 organizacji udowodniły, że mentoring jest skuteczną metodą do zarządzania rozwojem talentów w organizacjach. Potrzebę wdrażania mentoringu w organizacjach widzi, aż 63% respondentów.

O efektywności coachingu czy mentoringu dla biznesu mówi się znacznie więcej, a badań w tym zakresie przeprowadzono już całkiem sporo. Korelacja pomiędzy osiąganymi korzyściami a inwestycją w indywidualne sesje rozwojowe nie może być przypadkowa. W związku z tym TrainBrain pracuje na rzecz promocji profesjonalnych usług coachingowych dla firm i usług mentoringowych dla biznesu, które bazują na standardach i kodeksie etycznym sprawdzonych organizacji certyfikujących coachów i mentorów o zasięgu międzynarodowym.

Indywidualny coaching i mentoring

Najczęściej zadawane pytania

Rozwiejmy wszystkie mity i wątpliwości.

Jest interaktywnym i inspirującym procesem rozwoju osobistego, który prowadzi do wzrostu poziomu świadomości zawodowej. Pozwala osiągać kluczowe cele, przyspieszyć tempo rozwoju kariery, pomaga w stawaniu się bardziej świadomym człowiekiem. Coaching jest przydatny w identyfikowaniu trudności i w przygotowaniu do ich pokonania. Sama metoda przekłada się na większą determinację w działaniu, a także jest nieodzowna w odnajdywaniu motywacji wewnętrznej. Bazuje na zasobach klienta i w pełni wykorzystuje jego potencjał poprzez udział w kreatywnej i inspirującej rozmowie, która skłania do myślenia w zupełnie inny sposób. 

Mentoring bazuje na relacji partnerskiej, w której to mentor w przeciwieństwie do coacha jest osobą o wyższych kompetencjach w danej dziedzinie. Wskazuje uczniowi drogę, omawia pojawiające się błędy, przekazuje wiedzę oraz dzieli się własnym doświadczeniem. W gruncie rzeczy ta forma relacji ma wiele wspólnego z coachingiem z tą różnicą, że istotą mentoringu jest sam proces rozwoju kompetencji lub realizacja ścieżki zawodowej. Obie metody są skoncentrowane na kliencie, tyle że w przypadku coachingu bazuje się całkowicie na refleksji osobistej osoby uczestniczącej w procesie rozwojowym poprzez np. pytania, ciszę, metaforę czy analogie.

Indywidualny coaching i mentoring

Co gwarantujemy?

Zaopiekujemy się ludźmi w Twojej organizacji

1

Sprawne postępy

Zmieniamy i uskuteczniamy proces rozwojowy po każdym spotkaniu

2

Wzrost motywacji

Zwiększamy satysfakcję z wykonywanej pracy i poziom zaangażowania

3

Mierzalne efekty

Udzielamy regularnego feedbacku i weryfikujemy osiągalność celów

4

Plan działania

Wypracowujemy strategię, którą sprawdza się dla danej osoby

5

Liczne narzędzia

Korzystamy z różnych sprawdzonych modeli, metod, narzędzi i ćwiczeń

6

Pełna opieka

Wywiązujemy się z kontraktu przed sponsorem procesu rozwojowego

Czy wiesz, że...?

Czy wiesz że...

w przypadku coachingu dla firm coach nie musi posiadać wiedzy w dziedzinie, w której specjalizuje się klient? Zadaniem coacha jest stawianie trafnych pytań i choć brzmi to niedorzecznie, to im mniej wie na temat sytuacji zawodowej klienta, tym łatwiej jest mu podważać status quo w rozmowie. Ułatwia to też identyfikację niekorzystnych schematów zachowań czy myślenia, bo nic nie jest do końca oczywiste.

W przypadku np. procesu mentoringowego dla managerów wiedza ekspercka w danej dziedzinie jest niezbędna. W trakcie mentoringu dla biznesu mentorowany jest prowadzony za rękę od A do Z, czego rezultatem ma być np. podniesienie danej kompetencji miękkiej lub zmiana postawy managerskiej.

Indywidualny coaching i mentoring

Relacja zaczyna się od kontraktu trójstronnego

Przed rozpoczęciem sesji indywidualnych, każda relacja jest kontraktowana trójstronnie pomiędzy sponsorem, coachem lub mentorem, a klientem (coachee lub mentorowanym). Jest to niezbędny element z punktu widzenia standardu i kodeksu etycznego, z jakim pracujemy.

Sponsorem...

jest osoba podejmująca decyzje o rozpoczęciu procesu indywidualnego, w której interesie leżą cele strategiczne organizacji. Inaczej pisząc, to ona w tym układzie reprezentuje interesy firmy.

Klientem...

jest osoba uczestnicząca lub osoby uczestniczące w procesie rozwojowym, które będą bezpośrednio czerpały korzyści z prowadzonych sesji rozwojowych. To na potrzebach klienta skoncentrowane będą sesje rozwojowe.

Prowadzącym...

jest mentor lub coach w zależności od wybranej metody, którego zadaniem jest poprowadzenie całego procesu rozwojowego oraz zapewnienie, że wszystko odbywa się w ramach przyjętego kontraktu trójstronnego.

Kontrakt trójstronny obejmuje całokształt zasad, które mają obowiązywać każdą ze stron w procesie rozwojowym dla firmy. Uwzględnia przejrzyste zasady, które dotyczą relacji, ról, procesu, planów oraz celów realizowanej usługi. Definiuje zakres odpowiedzialności zarówno na cały proces coachingowy, jak i na każdą sesję mentoringową, a także odzwierciedla różne elementy praktyki zawodowej prowadzącego. Pomaga też odnaleźć równowagę pomiędzy oczekiwaniami organizacji a potrzebami klienta, które nie zawsze są tożsame.

Indywidualny coaching i mentoring

Przykładowy proces realizacji
usługi coachingowej lub mentoringowej

Spotkanie zapoznawcze

coachee lub mentorowany poznaje najpierw prowadzącego i decyduje o tym, czy chce z nim współpracować

Kontrakt trójstronny

ugruntowuje potrzeby i oczekiwania każdej ze stron w ramach podejmowanej współpracy profesjonalnej

Lista celów i zamierzeń

wypracowuje się na podstawie przyjętego kontraktu trójstronnego listę ostatecznych zagadnień na proces

Realizacja spotkań

prowadzone są regularne sesje rozwojowe, pomiędzy którymi podopieczny wdraża zmiany i testuje rzeczywistość

Podsumowania cząstkowe

relacja oparta jest poufności i zaufaniu, ale podopieczny sam regularnie raportuje poczynione postępy do sponsora pomiędzy spotkaniami

Testowanie osiągnięć

po dłuższej współpracy (ok. 3 miesiące) robimy przerwę, aby zweryfikować co i jak się zmieniło w odniesieniu do celów i zamierzeń procesu

Podsumowanie relacji

organizuje się spotkanie ze sponsorem, aby podsumować całość i przedstawić wnioski końcowe kończące współpracę

Nie ma jedynego i słusznego sposobu na to, jak powinien wyglądać proces coachingowy ani ile powinno się odbyć spotkań w ramach mentoringu dla menedżera. O ostatecznym kształcie całości decyduje kontrakt trójstronny, który jest kluczowym momentem w relacji business coacha lub mentora z organizacją.

Czy wiesz, że...?

Czy wiesz że...

możesz sprawdzić jakie wytyczne obowiązują ekspertów pracujących dla TrainBrain? Dla przykładu zatrudniamy tylko doświadczonych coachów z certyfikacją coachingową ICF®, którzy są zobowiązani do pracy na kodeksie etycznym i w zgodzie ze standardem tejże organizacji.

Sprawdź, jakie są standardy wyznacza ICF® :

https://icf.org.pl/kodeks-etyczny/

https://icf.org.pl/kompetencje/

W przypadku np. procesu mentoringowego dla managerów wiedza ekspercka w danej dziedzinie jest niezbędna. W trakcie mentoringu dla biznesu mentorowany jest prowadzony za rękę od A do Z, czego rezultatem ma być np. podniesienie danej kompetencji miękkiej lub zmiana postawy managerskiej.

Indywidualny coaching i mentoring

Sesje indywidualne, grupowe lub zespołowe

Na rynku funkcjonują bardzo różne nazwy czy podziały dla usług coachingowych lub mentoringowych. W większości stosuje się je ze względów marketingowych, ale mają też za zadanie pomóc zorientować się, gdzie mogą być zastosowane.

Wyróżniamy podział ze względu na ilość osób uczestniczących:

Mentoring lub coaching grupowy

skierowany jest do kilku osób, które tymczasowo dzielą ten sam cel, albo mają zbieżne potrzeby rozwojowe.

Mentoring lub coaching zespołowy

z kolei trafia do osób, które łączy wspólna tożsamość, a także świadomość swojej roli w długoterminowym wymiarze.

Mentoring lub coaching indywidualny

jak sama nazwa wskazuje, dotyczy jednej osoby, której to proces jest całkowicie podporządkowany i uznawany za najefektywniejszy.

Wyróżniamy też podział ze względu na docelową grupę odbiorców lub jej potrzeby (np. executive coaching, career coaching, leadership coaching czy business coaching) lub charakterystykę danego nurtu, w którym najlepiej czuje się prowadzący (np. clean coaching). W gruncie rzeczy należy pamiętać tylko tyle, że coach powinien sprawdzić się w każdego rodzaju coachingu, a mentor powinien być ekspertem w danej dziedzinie.

Nasze usługi dostarczamy na terenie całej Polski i Europy centralno-wschodniej, dlatego że jesteśmy organizacją szkoleniowo-doradczą o zasięgu międzynarodowym. Niemniej jednak najczęściej realizujemy coaching w Warszawie i coaching w Poznaniu.

Dziękujemy za zapoznanie się z naszą ofertą usług coachingu dla firm.

Wybierz inną podstronę, jeśli interesują cię usługi innego typu lub od razu skontaktuj się z nami.