W ramach przygotowywanej strategii rozwoju zostaliśmy poproszeni przez naszego klienta z branży produkcyjnej o wsparcie w przygotowaniu
mapy kompetencji i o pomoc, aby na tej podstawie zaprojektować
ścieżki kariery. Wyodrębniliśmy drogę dla lidera, specjalisty technicznego oraz specjalisty biurowego, a także 4-poziomy kompetencji obejmujące różne grupy odbiorców. Poziom pierwszy obejmował kompetencje (postawy) dla wszystkich w organizacji, poziom drugi kluczowe umiejętności dla danego działu, poziom trzeci uwzględniał kompetencje dla poszczególnych zespołów i poziom czwarty dla osób pełniących konkretne funkcje. System został przemyślany w taki sposób, aby zapewnić osobno
rozwój merytoryczny (techniczny), osobisty i związany z zarządzaniem, bo nie każdy ekspert miał stawać się liderem, co groziłoby automatycznie utratą
wybitnego specjalisty w danej dziedzinie.
Ponadto, w organizacji brakowało przestrzeni na rozwój dla osób z bardzo dużym doświadczeniem, dlatego trzeba było zapewnić tym osobom pole do rozwoju, pomimo że w swojej dziedzinie osiągnęli już wszystko. Zaprojektowaliśmy podobne do siebie ścieżki składające się (nazewnictwo było zmienne) z praktykanta, stażysty, młodszego specjalisty, specjalisty, starszego specjalisty,
eksperta i na koniec mentora. Co ciekawe, mentor był takim samym ekspertem jak inni, ale jego praca koncentrowała się
na transferze wiedzy do osób o mniejszych umiejętnościach i prowadzenia tychże osób.
Nasza 7-stopniowa ścieżka kariery, która była zaprojektowana horyzontalnie, dawała znacznie większe pole do rozwoju. Tylko ścieżka lidera była krótsza, bo składała się z pięciu etapów przewidzianych w
karierze kadry zarządzającej. Założenia dla każdego ze stopni czy etapów były szczegółowo opisane, jednak organizacja chciała uniknąć tworzenia systemu oceny, który mógłby być krzywdzący i zaburzyć
funkcjonalność nowego systemu.
W miejsce systemu oceny zespół HR przy naszym wsparciu doradczym zaprojektował zestawienia umiejętności na każdym z
4-poziomów mapy kompetencyjnej. Każdy z tych poziomów był konsultowany na poziomie organizacji, działów i zespołów, a także modyfikowany w zależności od potrzeb. Największą trudnością było właściwe określenie, jakich kompetencji potrzebuje organizacja, dlatego zdecydowano się, aby matryce kompetencyjne składały się z tych najbardziej kluczowych zgodnie z
zasadą Pareto (jakie 20% kompetencji przynosi 80% efektów). Dla każdej kompetencji opracowano skalę w odniesieniu do ścieżek kariery, tak aby młodszy specjalista lub starszy brygadzista wiedział dokładnie jakie powinien mieć kompetencje, odgrywając określoną rolę.
W następnej kolejności system został wdrożony w praktyce poprzez działania podjęte na rzecz kształtowania nowej
kultury organizacyjnej bazującej na kluczowych kompetencjach. Doradziliśmy klientowi, aby wdrożenie nowego systemu przebiegało etapami w oparciu o okresową
ewaluację rozwoju zawodowego (specjalnie zmieniono nomenklaturę oceny na ewaluację), którą pracownicy mieli prowadzić wraz ze swoimi przełożonymi. Kadra zarządzająca została przeszkolona w prowadzeniu indywidualnych ścieżek rozwoju, tak samo, jak mentorzy którzy mieli odpowiadać za transfer wiedzy. Do tego momentu całość przedsięwzięcia zajęła ponad
18 miesięcy, a za wdrożenie systemu odpowiadał pięcioosobowy zespół HR. Wdrażanie map kompetencji jest o tyle trudne, że ich praktyczne wykorzystanie wymaga uruchomienia wielu innych procesów, dlatego dla naszych klientów
rekomendujemy wdrożenie w pierwszej kolejności prostszych standardów, które docelowo mają prowadzić do opracowania matryc kompetencyjnych.
→ Sprawdź, jakie oferujemy usługi doradcze dla HR